2023 was een jaar waarin therapie bij 2tango wat meer op de achtergrond heeft gestaan. Ik stopte met therapie geven en Maree heeft dit van mij overgenomen. Daardoor kwam de focus van ons centrum meer te liggen op het geven van opleidingen in paardencoaching en paardentherapie. Ik heb super veel mooie groepen mogen opleiden en ben trots op het succes van de studenten. 👩‍🎓

Afgelopen jaar hebben voor het eerst een bootcamp opleiding paardencoaching gegeven. Die is zo goed bevallen dat we er gewoon nog een hebben gedaan. Super leuk was het om te ontdekken hoe studenten nog meer de diepgang opzoeken als ze de paardencoachbubbel niet verlaten.

aree heeft zoals gezegd de therapie op zich genomen. Wat een voorrecht was het weer om met haar te mogen werken. Ze heeft weer enorm veel mensen mogen begeleiden op het deel van hun pad wat moeilijk was. En daar zijn we enorm dankbaar voor! 🙋‍♀️.

In mei hebben we ons 10 jarig bestaan gevierd met een open dag. Het was als vanouds lekker druk, zo rond de 150 man gedurende de dag. Hartstikke leuk met een foodtruck en allerlei demo’s over paardrijden en trainen, over therapie met paarden en de opleidingen die we geven. Voor de kids was er een heus hobbyhorse parcours met onze eigen paarden in hobbyhorse vorm. Het was een super geslaagde dag! ✌️

Ik wilde meer ruimte om te ontdekken of ik ook meer met paarden zou willen doen. Het opvangen en trainen van paarden deed ik altijd al maar wilde het nu meer professionaliseren. Dat resulteerde in de aankoop van 3 projectpaarden en een merrie met veulen. Het trainen van deze paarden is super goed gelukt, het zoeken naar een geschikt huis bleek lastiger dan gedacht. Hierdoor zijn er 2 paarden nu onderdeel van het 2tango team gebleven; zowel Moos als Nylah zijn gebleven. Kyara, Vos en Flow hebben dit jaar wel een ander huis gekregen. Het was ontzettend leuk om een nieuw avontuur aan te gaan. Ondanks dat ik super blij word van het trainen van paarden heb ik na dit jaar besloten om het bij hobby te houden. 🏇

Dit jaar is ook Zazu bij ons komen wonen. Mijn vriend Jan heeft het paardrijden ook uitgevonden en wilde graag een eigen paard. Zazu is ons gezamenlijk paard en daarmee was het ook leuk om eens een andere tak van sport te proberen. Zazu, Jan en ik hebben het western rijden ontdekt. Daarnaast maken we heerlijke buitenritten en struinen we uren door de drunense duinen! 🐴

Ook puppy Banjer heeft bij ons een thuis gekregen. Zij is een bijzonder puppymeisje uit een fijn nestje. Al snel deed ze haar naam eer aan en brak haar nekwervel door hard een sloot in te rennen. Na twee maanden benchrust is Banjer helemaal hersteld ❤️

Al met al was 2023 vooral een jaar waarin ik zoekende was naar waar ik nog meer blij van zou worden. Inmiddels ben ik er van overtuigd dat wat ik had met therapeutisch centrum 2tango, precies is waar ik blij van wordt 😀🎉

Vooruitblik op 2024

In het nieuwe jaar gaan we weer flink aan de slag met zowel therapie als opleidingen. Er is een nieuw en uitgebreid aanbod aan cursussen en opleidingen:

Zo starten we een cursus over het opbouwen van je eigen praktijk in paardencoaching en krijgt de opleiding paardencoaching een nieuw jasje. Ook gaan we weer een aantal bootcampen geven.

Samen met Maree geef ik op de valreep nog een verdieping over werken met kinderen in coaching/therapie met de hulp van paarden.

Ik zeg op de valreep omdat maree helaas heeft besloten dat zij ons per 1 februari gaat verlaten. Zij is voornemens om bij een begeleid wonen project te gaan werken. Ondanks dat ik haar natuurlijk alle goeds wens en veel plezier, ga ik haar ook enorm missen. Haar nieuwe werkgever gaat zeker een fantastische collega aan maree binnenhalen…. En wie weet… maree is al eens terug van weg geweest dus we nemen geen afscheid meer 😉

Het goede nieuws is dat Marlies onze nieuwe therapeut wordt. Marlies heeft ontzettend veel ervaring in de jeugdhulpverlening en is natuurlijk door mijzelf opgeleid als paardentherapeut. Ik kijk er dan ook enorm naar uit om met haar samen te gaan werken.

Ook willen we in 2024 nog een nieuwe therapeut aannemen en weer uitbreiden 😀 we staan dus open voor allerlei leuke en gemotiveerde hulpverleners die bij ons de opleiding tot coach en tot therapeut gaan volgen. Wie weet kunnen we dan binnenkort nog een nieuwe collega voorstellen.

Maar voor het zover is gaan we eerst 2023 afsluiten. We wensen iedereen een fantastische kerst en een mooi nieuw begin in 2024 💫🎄

Liefs, Brenda
🐴 Zazu, Stip, Nylah, Moos, Jack en Nacho 🐴